Thursday, December 26, 2013

Kebebasan, ayuh bebas!




Terkenang kembali saat itu. Saat aku pelan-pelan menghirup air kelapa di tepi pantai Port Dickson. Sungguh nyaman pada waktu itu. Tetapi ada sesuatu yang tidak kena pada petang itu, mata ku melirit ke arah sekumpulan anak remaja. Sungguh remaja..

"Bebasnya mereka"- aku bermonolog dalaman..

Bebaskah apabila kita bebas bergaul, berpegangan tangan antara lelaki dan perempuan..
Bebaskah, apabila kita bisa memakai apa sahaja yg kita mahu?
Apakah itu kebebasan?
Ingin ku tanya lagi, APA ITU KEBEBASAN!?

Iya, mungkin hati yg penuh dosa ini tidak layak untuk mengkritik, atau meng-judge sesuatu dari segi luaran. Memang. Lemah sungguh iman ini. Tidak mampu ku tegur dengan tangan atau lisan. Hanya mampu untuk aku doakan supaya mereka diberi hidayah untuk mencari kebebasan yg sebenar!

Apakah kebebasan yang sebenar wahai hamba?
Adakah kita bebas apabila kita hamba?
YA! Kita bebas apabila kita hambaNYA! hamba Allah swt! hamba kepada tuhan yg maha Esa!

Bukannya hamba kepada wang!
Bukannya hamba kepada cinta manusia!
Bukannya hamba kepada kegilaan fashion dan dunia semata-mata!

Apabila setiap manusia berjaya membebaskan diri dengan menjadi hambaNya, maka percayalah..tiada apa lagi yang perlu kita takut, tidak banyak yg dapat membuat kita marah, tiada apa yg dapat mengecewakan kita dengan sekecewanya, tiada apa lg yg dapat menyedihkan kita dengan lama...

Kerana apa?kerana hati dan diri ini redha dan terima yang segalanya adalah ketetapan tuhan kita!

Mengapa perlu bersusah payah mengejar dan mencari cinta manusia, apabila diri dapat bebas dari cengkaman kekecewaan dengan mencari cinta Illahi sahaja?

Mengapa perlu bersusah payah memikirkan tentang bagaimana meng-attract manusia dengan pakaian sebegitu dan sebegini, apabila diri hanya perlu menutup aurat dengan sempurna untuk meraih syurgaNya?

Mengapa perlu bersusah payah? mengapa meletakkan hati dalam sangkar itu!?mengapa??

"YaAllah ya Tuhanku..
Janganlah kau menjadikan aku manusia yg mengharap pertolongan orang lain,
Janganlah kau menjadikan hati ku ini menanti cinta manusia yg tidak pasti,
Ya Allah, sediakan aku sebuah Istana di Syurga supaya ku tidak hairan untuk mengejar-ngejar harta dunia yg sementara,
Bebaskan hati ini ya Allah! bebaskan!
Supaya tiada satu pun kehilangan, dan kepergian dalam dunia ini yang dapat menjatuhkan semangatku,
Bebaskanlah diriku ya Allah, bebaskan! supaya kebahagiaan ku hanya dengan membahagiakan diriMu"

"Apa yang akan dilakukan oleh musuh-musuhku terhadapku? Aku, surga dan dan kebunku dalam dadaku. Kemana pun aku pergi, ia selalu bersamaku. Jika aku dipenjara, maka ia bagiku khalwat (bersendirian dengan Allah). Jika aku terbunuh, maka ia bagiku kesyahidan. Jika aku diusir dari negeriku, maka bagiku ia adalah wisata" -Ibnu Taimiyyah

Bebaskan dirimu, dengan menjadi hambaNya.









No comments:

Post a Comment