Friday, March 11, 2011

Tudung!

tudung.
nape kita pakai tudung??
ada yang pakai cuz fashion
ada yg kena paksa
ada plak yg pakai suka2, sat bukak, sat pakai..
ada plak yg betol2 ikhlas pakai..haa yang ni baguih2

let  me tell u  abt my story mory plak..
and my story today is obviously abt how I started wearing shawls.

Emm...saya mula2 start pakai tudung masa sekolah rendah.
Tu pun cuz saya ikot kawan2. Maklumlah, time tu kawan-kawan kat sekolah kebanyakannya pakai tudung.
And2, dulu saya sekolah agama. So, saya pun cam mengada-ngada nak pakai gak.
So, bila mengada-ngada nak pakai cuz ikut kawan semata-mata, saya pun time tu bleyh dikategorikan kepada mereka yang sat pakai then sat bukak.
Tapi, bila pergi sekolah jelah pakai.Time2 lain, pakai skirt. Ishishish.

Bila dah besar sikit, abah dah mula jek2 saya tuk pakai tudung.
Mula lah dia kata .."cantik Dhamirah pakai tudung"..heh..padahal comotnya saya pakai tudung time tu tuhan je lah tauu.

"Dhamirah, cuba tarik  tudung tu kebelakang sikit. Saya dah tak nampak lagi muka awak tu" kata cikgu english saya time kat kelas dulu-dulu.

Dah lama2 tu, saya pun dh cam pro sikit pakai tudung. but still saya pakai time sekolah je..
Kadang2, even bila sekolah ada sports day pun saya tak pakai.hmm..gitulah.
Bila form 5, saya jadik presiden Islam kat sekolah.
Muka ni jadi presiden Islam??hahaha..anda pasti x caya kan.tp itulah hakikatnya,Saya pun cam x caya. but thats the truth.
Bila dah jadi presiden Islam tu, kena la tunjuk role model yg baguih.tudung pun kena pakai full-time, tp again kat sekolah je.
hmmmmmmmm.

Bila habis sekolah menengah.. abah dah x main jek2 ag.
Dia dah ckp direct dah.

 "Dhamirah! Dhamirah dah besar. Dhamirah tak pakai tudung, Dhamirah berdosa.So, you have to start to wear one. Abah dah nasihat sumer dah. Kalo Dhamirah xmau ag, tanggung la sendiri"

Agak terguris gak laa time tuuuuuuu. Tapi mmg betol pun.
So, since then, saya pun mulalah menjinak-jinakkan diri ngan tudung nih.
Tapi cam tu je lah..pakai tudung pun lintang-pukang. Kadang2 pakai tudung, tapi rambut still nampak.
Kira pakai amik syarat jeler.

Tak lama pas spm result kuar, saya pun dapat tawaran melanjutkan pelajaran ke Ausie.
Di situ, bermulalah dugaan ygsgt mencabar.
Saya ingat ag mama pernah tanya saya cani,,,,

"Ok, mama nak tanya Dhamirah somethg serious nih"mama said.

"emmm, pe dia??" dengan perasaan curiouse and cuak gler saya tanya balik.

"Dhamirah kat aussie nk pakai tudung ke?"

Haa,anda2 sumer mesti cam pelik kan nape mama saya tanya soklan catu cuz saya pun pelik. Maybe dia saja menguji keimanan saya kot.cheche.

"Ofcozla pakai!" I said.

tetiba je perkataan2 tu kuar dari mulut saya. kenapa saya kata gitu?emm entahlaa.

"baguslah" mama was proud.hehehe

So, starting from there, saya pun start pakai tudung full time kat aussie.
Where ever I go. Whenever. and Whatever. whatever????


AlhamduLilah.
Bila kat sini, kawan-kawan pun cam supportive.
Depa selalu ingatkan saya tentang kemanisan memakai tudung ni.
And depa ada tunjuk ajar pada saya gak cane nk pakai tudung bg kemas n lawa.. lawa ke?haha


Bila kat aussie, terasa sangat yang memakai tudung ini adalah satu benda yg unique.
Bayangkanlah, dalam satu lecture tu sumer hair free..
tetiba saya sowang je pakai tudung bercolour-colour.
Naseb plak laa lecturer org sikh, so dia pakai yg lilit2 kat kepala tu, so xder la awkward sgt.hehee.

AlhamduLilah, mat salleh kat sini diorg open.
Diorg tak der la cam pandang pelik je kat kita.
Infact, diorg curiouse nak tahu nape kita pakai tudung.Satu hal plak dah tuh, kena pikir plak napa kita kena pakai tudung. Panjang lebau explanation, tapi tak tau la matsalleh tu faham ke tak. Waallahualam.

Tapi, as in many other race, ada gak la black sheeps among them.
Tapi sabar je la byk2, sesungguhnya mereka tidak mengetahui apa yang mereka lakukan.
and semoga satu hari mereka diberi petunjuk.
Jangan la plak bila depa tunjuk jari tengah tu, kita pun tunjuk. Jangan2..
tapi yelah, ada je matsalleh yang racist. Tapi lek laa..takkan disebabkan matsalleh mabok tu, kita nak bukak tudung terus? xmao2.

So gitulah.
Bila summer, memang sgt terasa pakai tudung. Tapi bagus gak, atleast kepala ni xterdedah kepada terik matahari.
Bila winter, lagi bagus, Cuz fyi, heat from our body hilang kebanyakan dr kepala. seus ni. tak tipu. cane saya tahu? saya tgk man vs wild laa..hahaha.

Hmm..panjang lebau dah citer sy nih..saya tamatkan omongan saya ni with the following hadis


hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ibn Jarir daripada ‘Aishah r.a.:


“Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama, apabila turunnya ayat (yang bermaksud) “…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…”, serta-merta mereka mengoyakkan apa sahaja kain (yang ada di sekeliling mereka) lalu bertudung dengannya.”

3 comments: