Monday, October 10, 2011

Lalai..

Setiap hari aku bertambah dekat pada ajal ku..
semakin lama semakin banyak saat2 dalam hidup ku yang telah aku biarkan berlalu..
Melihat kiri dan kanan..
menghela nafas panjang, dan berfikiran sejenak.
ya Allah, aku dapat merasakan yang aku sering lari dr jalan mu ini..
takutnya aku apabila "kenderaan" yg aku pandu sering terbabas ke tepi tatkala aku lalai memandunya..





Menyuruh orang lain membuat amar makruf dan nahi mungkar namun diri sendiri tidak diingatkan..
ya Allah, apa jenis iman ini...
bibir mengatakan keimanan..
hati meronta-ronta untuk meraih ketenangan..
namun, aku tetap kadang-kala melupakan tuhan.
tetap tenggelam dalam hiasan dunia, dan segala pujukan2 dunia..

AlhamduLilah, naseb ku maseh baik..
walau aku jauh di perantauan, maseh ada sahabat2 yg mengingati..
maseh ada sahabat2 yg dapat memberi nasihat setiap kali aku lalai..
terima kasih sahabat..

dan yg paling penting juga,
walau aku jauh, mak dan ayah masih sering menghubungi ku,
mengingatkan aku tentang batas2 ku,
mengingatkan aku untuk solat dan membaca kitab suci mu..
oh terima kasih ya Allah..

aku akan tetap mencuba untuk tidak lalai lagi..

"Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)."
(surah Ar-Rumm; 41)

No comments:

Post a Comment