Wednesday, February 9, 2011

Lawatan sambil belajar!


tik tok, tik tok, tik tok, second year pun dh start!
fuh cepatnya...
cuti pown dh nk hbs dah...sobsob..dh xleyh main2 dah naa
tapikan, sebelum tu jom mai cni sumer, sy nk citer pengalaman cuti nih..

sebenarnya kalo nak citer satu persatu pengalaman, x larat la tangan ni nk meng typekan.So, saya citer pasal benda-benda best je lah ye.

During this very long long holiday, dah banyak dh tempat saya merantau. First, time mula-mula cuti, kami pi Albany. (Kami = saya and family )

Memang saya dh pernah pergi albany, but this time special cikit!, cause this time saya yang jadi tour guide and  gps bergerak..he he
Syoknya jadi tour guide and gps bergerak kepada family ni sebenarnya tuhan je la yg tahu tau. One of the reason is how the family believe in me to lead them. ;)
Bunyi can orite jekan  tapi kalo silap, habis-habis.

As usual, AlhamduLilah family suka albany tu. Naseb diorg suka cause saya yang suggest tuk pi sana.PHEW

Tak lama tu,saya balik Malaysia ngan family. AlhamduLilah Malaysia as peace as before and as hot as before gak!
kat Malaysia saya sempat pi kedah n penang. Kedah is my kampong.
So disana saya stay kat rumah auntie cuz sadly tokwan yang disayangi dh dipanggil Illahi.
Kat Kedah, saya dapat round2 ngan motor for the first time in my life! tp bukan saya yg bawak motor tu, tp kawan sy, Shahida. Time kasih byk2 la!

Apa yang best tentang Kedah and penang ni is bila saya pisana, saya rasa yang saya bangga jadi Malaysian. awat? sebab Malaysia ni sgt la indah. lautnya n on d way pi penang tu,keindahan hutan n gunung yg sgt cantek!
makanan pun best. sgt murah and delicious!

kayh, tu pengalaman saya kat Malaysia la na.
Saya sempat pergi luar negara gak.Amboih, dengar mcm hebat pulok.."luar negara" tp pi negara jiran je. hehe

First, kami telah menuju ke Thailand!
oh, airnya sangat jernih..lautnya terbentang indah. Mengingatkan sy tentang betapa hebatnya ciptaan Allah. MasyaAllah.
Disana terdapat ramai mak salleh.toleh kiri mak salleh, toleh kanan pon mak salleh.kira mana2 lah.
Saya pelik kenapa mak salleh ramai kat sini tp tak kat malaysia.
Mungkin kerana orang disana lebih peramah and mungkin tempat2 disana lebih bersih dan terjaga walaupun banyak old stuffs.

Tak lama kemudian, kami sekeluarga pun ke Medan, Indonesia.
Disana, kami banyak shopping je. Cause barang-barang di sana murah-murah belaka. Kami disana pun tidak lama, setakat 3 hari je.

Tempat-tempat yang saya sebutkan memang telah menyentuh hati saya dengan keindahan masing-masing.
Tapi apa yang paling menyentuhkan ialah....

apabila saya melihat pelbagai jenis manusia.


Sayu rasa hati apabila melihat seorang lelaki tua cuba menjual sekalung bunga di simpang tiga jalan raya, hanya untuk mencari sesuap nasi.

Sayu rasa hati apabila mendengar seorang budak perempuan mendendangkan lagu indonesia di tepi tingkap kereta sambil menunggu lampu isyarat bertukar hijau hanya untuk mendapat beberapa rupiah.

Sayu juga rasanya apabila melihat seorang lelaki tua cuba menarik 2 guni kehulu dan kehilir sehingga terpaksa membongkokkan dirinya..

Saya masih teringat seorang pemandu teksi Indonesia pada satu malam itu.

"pak,pak..saya tunggu pak disini ya, selesai sahaja pak makan, pak datang kembali ya pada saya, engak apa pak saya tunggu" kata pemandu teksi itu pada abah saya.

"xpe2, kamu pergi je. Saya lama disini..xpe2" balas abah.

"engak pa pak.saya tunggu ya pak.saya tunggu disini. Pak datang ya" balas pemandu itu lagi.

"Sanggup dia menunggu begitu lama untuk mendapat jaminan pulangan beberapa rupiah" bisik hati saya.

**************************************************************
Hm, bila tengok and dengar camtu,barulah perasaan bersyukur meluap-luap dalam diri. Kalau before ni asyik complain je, sekarang ni Allah tunjuk depan mata semua tu untuk beri kesedaran bahawa saya sebenarnya untung dan ada yang lebih teruji hidupnya dari saya.


Bukan tu saja,
Saya masih ingat yang si pemandu teksi itu pernah berkata..

"yela pak, rezeki itu ada dimana-mana kan, kita cuma perlu usaha"

dush, satu lagi ayat yang menusuk ke dalam sanubari..
oh sungguh mulia kata-kata itu..
Mungkin juga disebabkan kerana dia masih bersyukur kepada Allah dengan apa yang dia ada, Allah telah mentakdirkan kami untuk menaiki teksinya kan. Seperti ayat yang dipetik dari surah Ibrahim ayat 7,

Dan (ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".




Terasa juga hati ni yang selalu juga malas untuk berusaha dan asyik merungut je...


Hmm..
As conclusion saya ingin menyimpulkan bahawa dalam hidup nikan, kita telah ditakdirkan untuk ke satu-satu tempat tu bukan kerana suka-suka je, tapi pasti ada hikmahnya.
Like people say, lagi jauh perjalanan, lagi luas pengalaman. And jangan lupa, pengalaman la yang banyak ajar manusia. So, next time, sape-sape yang pi bercuti tu,jangan duk syok cuti je..sekali la mengambil pengajaran and learn. =)




No comments:

Post a Comment