Wednesday, April 17, 2013

Jaga Diri, Sayang Allah.

ok so hari tu Dr. Muhaya kata..
 "kalo kita x jaga kesihatan kita, diri kita, means kita x syg diri kita sendiri"
"dan siapakah yg menciptakan diri kamu?"
"Allah lah yg menciptakan diri kamu"
"Jadi jika kamu x syg diri kamu, bermakna kamu tidak sayang penciptanya"

uhuk. Terkedu sebentar.

Teringat segala nasi lemak, laksam, chicken chop, cheese cakes yang aku dh lahab selama ini
Kalo before ni aku cam, "alaa cantek tu subjektif, buat pe nk susah2 jaga badan segala"
Hari ini aku akan mengubah persepsi tu dan meletakkannya pada yg betol iaitu "ok aku kena jaga badan, makan makanan2 yg berkhasiat or atleast mkn makanan2 kurang berkhasiat pd kadar yg berpatutan shj BECAUSE aku xnk menghampakan Pencipta jasad ini!"

Kalau before ni aku cam "tutup telinga" bila mak suruh jaga makan and all sebab aku selama ini stick to a prinsip- "Ma, we only live once"..hari ini, aku sudah menukar prinsip kepada "OK, aku kena jaga kesihatan dan permakanan sbb aku tidak mahu pencipta jasad ini hampa dan....................untukbakalsuamitercinta"
Tak nak la skrg chantek, bila da kawin perut membuncit en.
HOHO

So, sejak Dr. Muhaya ckp catu..setiap kali aku nk makan lebih2 macam ada suara yg bercakap pada aku yg berbunyi cani...

"HOIIIIII, kau tak sayang ke pada Pencipta jasad kau ni?? Kau sedar tak jasad ni dipinjamkan pada kau..dan satu hari Kau harus pulangkan padaNya...dan Dia akan tanya pada kau ttg macam mana kau jaga jasad yang dipinjamkan ituu"

Haa, semua tu aku cam terfikir dalam 1 saat ..gitooh

So, skrg as a start aku cam made a list for how should I take care of my health:

1) Eat oats at least once in 2 days
2)Drink Plenty of water! (Atleast 2 (500ml) bottles+ 5 glasses of plain water a day)
3) Minimize rice intake
4) Drink herbal tea for detoxification (Gitooh)

Not much, but hey could be a start kan?
I guess in life, your Niat on things you are doing is important..
How you think about it and in what kind of perspective is important to lead you to do certain things.

If before this I thought "well, this is my body and I shall do what I think I should with it" , now it has changed to "This body is ALLAH's, I have to take care of it " 

When I'm thinking this way, I am oblige to take care of myself
Plus, motivated since I am taking care my own body and health for the One I love most and for ...wellmyfuturehusband. TEEHEE







No comments:

Post a Comment