Tuesday, April 2, 2013

Kenapa tak terus sambung master?

AlhamduLilah aku dh selesai dengan degreeeeeee..syukur2!
So bila dh grad ni soklan paling common is, sambung belajar ke keje ke kawen? EH.

Ada yang cakap "belajarlah, mudo lagi tuu"
Ada yg ckp " keje je terus! pastu kawen" EH

Sekarang nk habaq mai yg aku chose to kerja temporarily just for experience sake sebelum aku sambung study inShaaAllah kalo ada rezeki..(ok I REPEAT - KALO ADA REZEKI)

So skrg ni, aku tgh kerja temporarily kat PKNS. 
Ada yg tanya nape PKNS?
haha..why not PKNS? 
Aku actually bangga la gak en dpt keje kat PKNS ni hehe sbbnya ia merupakan salah satu firm yg byk membantu dlm pembangunan Selangor yg konon2 org kata the richest state in Malaysia. (yeker?)
Basically bukan aku xnk keje kat BIG 4 tapi memandangkan aku ingat nk keje jap je and aku xder keter sendiri yet and situation rumah skrg yg cam xder org nk jaga cuz bibik dh lari  -.-"  ..aku pun chose to cari kerja area Shah Alam jela. AlhamduLilah sebab last2 dpt kat PKNS (HPAIC Tower) yg cam belakang rumah je haa . Tapi tu pun 30 min gak la nk sampai kalo traffic jam di pagi hari. Bayangkan kalo aku kerja EY (Ernst & Young)?!
Tu baru takat belakang umah 30 minat jem! 
Aku hingat lagi hari tu 2 JAM aku stuck dlm jem masa nk g EY tuk employment interview (which last2 I told em' not to proceed my application cuz cam rasa jahat plak kalo tipu yg aku nk keje tetap padahal keje baper bulan je heh) 

So, ramai gak pelik (bajet ramai) nape aku nk susah payah keje dulu baru nk sambong padahal depa tau rindu aku pada Uni life menggunung!

So here are the reasons:

1) Aku tak pernah ada experience langsung buat bisnes/account/finance kat Malaysia. Sebab dulu aku dak pure science and hbs SPM teruh fly ke Australia. So aku hanya study account/bisness/economics/finance based on Australianya cara. Kita sume taw en Australia tu advanced country and kita ni developing country, so ofcoz la ada perbezaan di situ. 

Cara komunikasi dan persepsi dan environment keja Australia and Malaysia pun berbeza kot. Terms2 account yg diguna pakai pun ada yg lain. 

Aku tak kata "Kalo catu sia2lah aku study kat Australia catu!"..oh Tidak2..
Byk je persamaan antara cara kerja Australia and Malaysia bila aku dh kerja ni..
Cuma tulah, I just want to learn from Malaysian perspective plak uols.

2) To add on my CV. Aku bukanlah student yg hebat sgt pun, so bagi aku working experience actually lagi membantu daripada mempunyai berpuluh2 education certificates tapi tak pernah keje. To me, tempat kerja dpt mengajar aku byk perkara yg University xdpt ajar. Contohnya, cara bercakap, formality, isu semasa, etc etc. Malah, bila kerja kita berpeluang untuk meluaskan network kita. Haaa.
Lecturer aku pnah la habaq kan, sebenarnya kejayaan kita dlm kerja nanti 70% depends on network kita ngan org, 20% depends on pengetahuan kita pada undang2 dan isu semasa, and lg 10% dari apa yg kita study masa Uni.(PFFFTTT penat2 aku study 10% je?! takpa2..kalo kita study Lillahitaala, ilmu kita akan dikira 100% oleh Allah swt!)

3) Well, aku rindu to be with my family and my country ni. Dh cukup lama dh aku kat Australia (k cam poyo je cuz xdeerla lama sgt kalo baru 3 tahun setengah). Aku rasa apa salahnya aku be here again with my family before aku balik mengejar cita2 gituww.

kk.tu je. *bajetadaorangkisah*

Assalam! 
oh ps: Isteri Hilal Asyraf baru melahirkan puteri sulung mereka!! wah3! AlhamduLilah. baby so comeh! 

2 comments: